6
Sport
// 7/2015
NYHET
Tekst og foto:
Eirik Arnesen
V
enninner krysser Grønlands-isen. Damer erobrer Kilimanjaro en
grytidlig morgen. Jenter i kajakk langs helgelandskysten. At nor-
ske jenter anno 2015 er minst like mye på tur som guttene, er
en ganske åpenbart.
– Men er det virkelig behov for en egen butikk?
– Absolutt, fastslår Kristine Urke, jenta som har sørget for Jentesport.
Noen skal på ekspedisjon med pakkelista klar. Andre trenger hjelp til å
finne ei allsidig jakke for skaubruk. Det som kjennetegner mange av dem
er at de er kunnskapsrike entusiaster. De vet hva de skal ha, og de setter
pris på gode og funksjonelle løsninger
– Jentene fortjener selvfølgelig akkurat like bra utstyr som guttene, og på
sine egne premisser, sier Kristine Urke, gründeren med en egen ”herre-
parkering” rett innenfor døren.
BRATT, MEN HYGGELIG
– Opprinnelig var ideen å starte en nettbutikk. Jeg hadde nettopp blitt
mamma for første gang. Trangen til å jobbe med friluftsliv var enda ster-
kere enn tidligere. Det var samboeren min, som selv også er gründer med
egen virksomhet, som foreslo; ”Hva med å åpne en annerledes utstyrbu-
tikk. For jenter. En Jentesport”? Dermed hadde ideen fått både en form
og et innhold, sier Urke. Fem år seinere kan hun fortelle om rett nok uan-
stendig mye jobb i perioder, bratt læringskurve og mye prøving og feiling.
Men også om ”verdens hyggeligste” kunder, gleden av å skape noe eget,
større lokaler og et respektabelt overskudd.
Det er neppe en vågal påstand at det tradisjonelt er guttene som ”styrer”
utviklingen av hva hvordan kler på oss og hva tar med på tur. Ergo – mye
av utstyret som presenterer som unisex eller onesize, er egentlig utviklet
av og for gutter. Det være seg snitt, funksjonalitet, størrelser, vektgrenser
etc. Med andre ord – det passer rett og slett ofte ganske dårlig til jenter.
– Damer med seriøse turambisjoner krever kvalitet og funksjon, utviklet for
jentene. Jentesport fyller et helt klart behov. Det bekrefter veldig mange
gode tilbakemeldinger. Mange kommer hit etter anbefalinger, og er be-
geistret for å finne både hardvare og tekstiler som utelukkende er utviklet
for jenter, sier Kristine Urke.
«DE BESTE I BRANSJEN»
Hun beskriver leverandørene sine som ”de beste i bransjen” og avgjørende
for at Jentesport aldri går på akkord med kvalitet. Produktenes kvalitet og
egenskaper blir også ”testet” før de fortjener hylleplass. Både av Urke selv,
eller hennes eget Team Jentesport. Det gir en faglig tyngde og troverdig-
het, som aktive jenter veit å sette pris på.
– En kan ikke lære andre turglede om en selv aldri klatrer en vegg eller lig-
ger i telt. På den annen side, å drive egen forretning – å være småbarnsmor
– gir konstant dårlig tursamvittighet. Et paradoks, men sikkert ikke ukjent
for andre i samme situasjon, smiler Kristine Urke. Jentesport forhandler i
dag blant annet Patagonia, Houdini, Mountain Hardware, Aclima, Osprey,
Arc`teryx og Icebraker – for å nevne noen.
STORE STØRRELSER – JA TAKK
Men selv om stadig flere jenter begir seg tindebestigning eller Grøn-
lands-kryssing i vold, hos Jentesport er selvfølgelig alle like velkomne –
uansett om en er en novise med stegjern eller vanntette poser.
– Men det dessverre et spørsmål jeg får stadig ofte, men som vi ikke kla-
rer etterkomme; ”har dere store størrelser?” Det er egentlig merkelig og
litt irriterende. At behovet og markedet er der, er åpenlyst. Men vi klarer
altså ikke å finne gode plagg til dem med litt ekstra volum. Vi utfordrer
produsentene til å satse mer på også dette markedet, sier Kristine Urke
hos Jentesport.
– Jenter
”gutser”
mye mer enn før
– Jeg har verdens beste kunder, og gleder
meg hver dag til å gå på jobben. Det er
et privilegium, sier jenta som sørget for
spesialbutikk for turglade jenter.
SELVSAGT MED JENTEBUTIKK
: – Jenter har spesielle
behov. Selvfølgelig er det plass til en jentebutikk,
sier Kristine Urke (tv) og Maria Katarina T Michelsen.
VERDEN TØFFESTE KUNDER:
– Jentesport er ingen ”barbiebutikk”, og
vi har verdens tøffeste kunder, sier Kristine Urke bak disken.