4/2016 //
Sport
45
Endringer i Sportsbransjen
og Norspo
2. juni ble det avholdt generalforsamlinger i både Sportsbransjen AS, Norspo AS og
Sportskjedene AS. Det ble besluttet mange viktige endringer – endringer jeg er sikker på
vil være til det beste for bransjen.
Tekst:
Bård Kristiansen, adm. dir. i Sportsbransjen AS
BÅRDS BOARD
Tekst:
Bård Kristiansen
MEDLEMSKONTINGENTER
Spørsmålet som det knyttet seg størst spenning rundt, var forslaget
om innføring av medlemskontingenter. Sportsbransjen AS sliter
økonomisk etter at store deler av inntektene våre har blitt borte.
Frem til i dag har Sportsbransjen hatt to inntektskilder: messevirk-
somhet og annonser i bladet Sport og på hjemmesiden vår. Begge
inntektskildene har blitt kraftig redusert, og styret innstilte derfor
overfor Generalforsamlingene å innføre medlemskontingent for
samtlige aksjonærer i Norspo AS og i Sportskjedene AS.
Forslaget ble enstemmig vedtatt på alle Generalforsamlingene. Det-
te vil sikre at Sportsbransjen som organisasjon vil klare å leve videre!
En gledens dag i sportsbransjens lokaler, og ikke minst mener jeg
det er viktig for bransjen å ha sin egen organisasjon til å møte
politiske beslutninger og jobbe for økt salg i bransjen.
FORENINGEN SPORTSBRANSJEN
Sportsbransjen er i dag organisert som et aksjeselskap. Når man
skal ha en medlemsfinansiert organisasjon er aksjeselskap en dårlig
organisasjonsform. En del av selskapets oppgaver vil være å til-
trekke seg nye medlemmer. Jo flere medlemmer, jo flere kan dele
regninga. Men da er det også uhensiktsmessig å være et aksjesel-
skap. Hvordan skulle vi da ha håndtert nye medlemmer? Skulle de
også kjøpt aksjer? Og fra hvem? Eller skulle de bare vært medlem-
mer – uten møterett i Generalforsamlingen? Generalforsamlingen
besluttet derfor at vi i stedet danner Foreningen Sportsbransjen.
En forening eier seg selv, og er styrt av medlemmene gjennom en
generalforsamling og et styre. Den nye foreningen vil se dagens lys
01.01.17 og erstatter dagens aksjeselskap.
MESSEVIRKSOMHETEN FLYTTES TIL NORSPO AS
Den tredje viktige beslutningen som ble tatt, var flytting av mes-
sevirksomheten fra Sportsbransjen til Norspo AS. Styret ønsket at
Norspo skal ta over messene av flere grunner: Messene har tatt for
mye fokus fra administrasjonen i Sportsbransjen, mange i Sports-
bransjen benytter seg ikke av messene i det hele tatt og leveran-
dørene har et større fokus og større interesse enn kjedene til å
utvikle messene. Med flytting av messevirksomheten vil leveran-
dørene ta ansvaret for å sikre at messene i fremtiden utvikler seg
og blir et solid produkt for alle i bransjen.
NYTT STYRE I NORSPO OG SPORTSBRANSJEN
Det ble på Generalforsamlingene også valgt nye styrer. Styret i
Norspo består nå av:
John Are Lindstad, Fenix Outdoor (styreleder), Christer Johnsen,
Rottefella, Ivar Manger, Ramo, Espen Krogstad, Active Brands,
Cathrine Stange, Devold, Leif Holst-Liæker, Bergans, Børre Heg-
bom, Helly Hansen.
Styret i Sportsbransjen består av:
Christer Johnsen, Rottefella (styreleder), John Are Lindstad, Fenix
Outdoor, Espen Krogstad, Active Brands, Gisle Daviknes, Stadion,
Pål H. Rasmussen, Gresvig, Anders Fjeld, XXL.
Jeg synes nå vi har fått på plass et veldig solid styre og vi har fått
besluttet viktige endringer for Sportsbransjen. Jeg mener at dette
er både riktig og viktig med tanke på bransjens utvikling fremover.