Ultimate Nordic overtar knivprodusenten Brusletto
Publisert: 10.10.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Deler av produksjonen er automatisert, men menneskene har fortsatt den viktigste rollen i knivproduksjonen på Geilo. Foto: Brusletto.
Denne uken ble aksjonærene i Brusletto & Co as og Ultimate Nordic as, enige om overtagelse av 100 prosent av aksjene i selskapet. Overtakelsen omfatter driftsselskapet, varemerket, produksjonen på Geilo og alle ansatte, men ikke eiendomsselskapet.
Brusletto har siden starten i 1896 drevet med egen produksjon
av kniver på Geilo. Det skal de fortsette med, men ikke lenger som en familieeid bedrift.
-Knivprodusenten hadde en krevende eierstruktur som gjorde
det vanskelig for dem å drive effektivt. Nå ønsket de å selge seg ut, og da så
vi en unik mulighet til å gå inn å videreutvikle selskapet, forteller Ingulf
Horn, daglig leder i Ultimate Nordic as.
Ultimate Nordic har som ambisjon å
videreutvikle Brusletto som et sterkt varemerke med norske tradisjoner. Kniver
som lages ved fabrikken på Geilo skal danne en kjerne i dette også i fremtiden.
-Vi trenger tid til å lære bedriften å kjenne. Nå omsetter
de for ca. 10-11 millioner kroner i året, men i årene rundt OL i 1994 omsatte
de for 40 millioner kroner – vi vil gjøre Brusletto store igjen. Ultimate Nordic er sterk på eksport, og vi har stor tro på «Made in Norway»-profilen. Vi tror
det er gode muligheter i både Kina og Russland der norskproduserte varer som
dette oppleves som eksotisk og litt luksus, sier Horn.
Brusletto vil bestå som selvstendig
produksjonsselskap og produktutviklingsselskap, Ultimate Nordic vil være
distributør. Distribusjonen vil skje fra Ultimate Nordics lager på Åndalsnes.
Om Ultimate Nordic AS
Ultimate Nordic er en del av Dalema gruppen.
Ultimate Nordic forventes å omsette for i overkant av 400
millioner kroner i 2018.
Eksempler på varemerker som distribueres er:
Alpina, Bell, Buff, Camelbak,
Crispi, Compeed, Diadora, Kiwi, Leatherman, Led Lenser, Lifeventure,
Lifesystems, Nokian, Rode, Stanley, Trangia mfl.