Treffer godt med nye strategi
Publisert: 18.02.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Artisten Selena Gomez samarbeider med Puma.
Puma vokser nå raskere enn sin tyske rival Adidas og markedsleder Nike. Kampanjer på sosiale medier i partnerskap kjendiser som Selena Gomez har gitt merkevaren et solid løft.
Det tyske sportsutstyrsmerke Puma regner med nok
et godt år etter salgssuksess og økt fortjeneste med klumpe-joggeskoene RS-X og
Cali-modellen som blir markedsført av artisten Selena Gomez.
Salgstallene for fjerde kvartal steg med litt over
20 prosent til 1.226 millioner euro, 186 millioner euro mer enn i samme periode i fjor. Driftsresultatet landet på 38 millioner euro, 1 million euro høyere enn
forventet.
Selena Gomez for Puma.Tror på vekst
Puma forventer en 10 prosent økning i 2019 med en
driftsmargin på mellom 395 - 415 millioner euro, og mener selv de ligger godt
an til en å nå målet de har satt for 2021/22 om en driftsmargin på 10 prosent.
Puma vokser nå raskere enn både Adidas og Nike,
godt hjulpet av massive kampanjer på sosiale medier i samarbeide med kjendiser
som Gomez, Rihanna og rapperen Jay-Z.
Vokser i Europa
Puma økte salget med 17,6 prosent til 4,648
millioner euro, i løpet av regnskapsåret 2018. Veksten i markedet for Europa,
Midtøsten og Afrika (EMEA), var over 10 prosent i Frankrike, Spania,
Storbritannia, Tyrkia og Russland.