Svak vekst for kjøpesentrene
Publisert: 11.01.2019
Forfatter: Birgitte Skjerven
Svak utvikling. AMFI Moa, i Ålesund, hadde en omsetningsnedgang på 0,6 i fjor. Foto: Staale Wattø.
Norges 60 største kjøpesentre hadde en omsetningsvekst på 1,0 prosent i 2018 – den svakeste veksten på minst 20 år, ifølge tall fra Kvarud Analyse.
Peder Inge Furseth, professor i innovasjon ved
Handelshøyskolen BI, tror den svake omsetningsveksten vil vedvare.
- Dette er svake kjøpesentertall. Det som kan
stoppe denne negative trenden er kjøpesentrene selv, ved å satse mer på
innovasjon, opplevelser og spennende butikkonsepter, sier Furseth i
Finansavisen i dag.
Han viser til netthandel,
grensehandel og endrede kundepreferanser som årsaker til den svake utviklingen.
- Mange norske handelsbedrifter er svake på
service og netthandel, mens utenlandske nettaktører ofte tilbyr bedre løsninger
og lavere priser.
Furseth påpeker at det er lite
endringer i kjøpesentrene til tross for at de, gjennom flere år, fortsetter å
tape terreng.
Fra varer til tjenester
Den varme sommeren bidro til å
bremse veksten i tredje kvartal, men julehandelen dro tallene noe opp. Høsten
var svakere enn forventet, både for kjøpesentrene og detaljhandelen generelt,
sier handelsanalytiker Tore Kvarud.
Han forteller til Finansavisen at
kjøpesentrenes utvikling ikke står i stil til utviklingen i norsk økonomi. Han
er overrasket over at det ikke er høyere vekst. Han viser til økt nett- og
grensehandel, i tillegg til en svak sommer, men peker også på at nordmenn i
stadig større grad vrir forbruket fra varer til tjeneste og opplevelser.
Tror på 2019
Kvarud tror veksten for 2019 blir
moderat, men bedre enn de to seneste årene.
Harald Andersen, direktør i Virke
Handel, mener omsetningstallene for de 60 største kjøpesentrene illustrerer
hvordan det står til i norsk handel.
- De underliggende, realøkonomiske forholdene i
norsk økonomi skulle tilsi høyere vekst i norsk handel. Vi venter at utviklingen
fortsetter i år, sier han til Finansavisen.
Han mener at fremtiden til norsk detaljhandel er lys, men at
bransjen må følge med på den enorme omstillingen.