Store aktører satser på bærekraft
Publisert: 26.02.2018
Forfatter: Morten Dahl
BÆREKRAFT: Burton er en av flere store aktører i internasjonal sportsbransje, som satser på bærekraft. FOTO: BURTON
Bærekraft er i vinden, og nå lanserer tre store internasjonale aktører i sportsbransjen, sine planer for å få fram mer holdbare produkter.
Det er de tre store aktørene Vaude, Burton og VF Corp, som alle har lansert sine bærekraftsplaner for de nærmeste årene. Burton har bestemt at alle tekstilene deres skal være Bluesign-sertifiserte senest i 2020. I dag er 85 prosent av ytterplaggene Bluesign-sertifiserte. Burton skal dessuten redusere sine CO2-utslipp med 20 prosent og alle forpakninger skal av gjenvunnet materiale eller bestå av komposterbart materiale. Videre er målet at alle deres eventer skal være CO2-nøytrale senest i 2020, og at hovedkontoret deres skal utstyres med solcelle-panel slik at de blir selvforsynt med elektrisitet.
Bedre levevilkår for arbeiderne
VF Corp, som blant annet har The North Face i porteføljen, skal redusere sitt fotavtrykk med 50 prosent i 2030, og at de skal sørge for at levevilkårene for de en millioner menneskene som arbeider ved deres fabrikken skal bli vesentlig bedre.
Vaude på sin side har sammen med Pontetorto bragt fram et nytt fleece-materiale som er økologisk nedbrytbart. Dette er et viktig steg i å redusere plast i havene.