Sportskjedene henter seg noe inn i andre kvartal
Publisert: 23.08.2019
Sportskjedene omsatte for 8,6 prosent mindre i første kvartal 2019 mot 2018. I andre kvartal endte omsetningen 1,5 prosent lavere enn på samme tid i 2018. Sportskjedene har konkurrert mot et meget godt 2018, og er fem prosent bak første halvår sammenlignet med tilsvarende periode året før. Det er likevel 1.5 prosent bedre enn omsetningen i første halvår 2017.
Hvordan folk kjøper sportsklær er i stor endring. Nye
salgskanaler der rene nettaktører, outlet, leverandører og merkevarer som når
sluttbrukeren direkte, sørger for omsetning av sportsutstyr i andre kanaler i langt
større grad enn tidligere. Sport står fortsatt sterkt blant nordmenn.
Salgsdriverne
-Det har vært et bra sportsbransjevær i andre kvartal, der typisk
norsk variert vær har vært gjeldende i store deler av landet, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i
Norsk Sportsbransjeforening.
For andre kvartal står
sykkelsalget for en viktig del av omsetningen. De siste årene har det vært sterk
vekst av elsykler, faktisk en dobling hvert år mellom 2012 – 2016. Veksten har
avtatt noe i prosent, men bransjen melder om godt elsykkelsalg i 2019-sesongen.
Siden 2012 anslår vi at det nå er solgt mer enn 200 000 elsykler i det
norske markedet. Det tradisjonelle sykkelsalget er fortsatt høyt i Norge, men
noe svakere enn tidligere.
- Det er særlig aktiv fritid som har vokst første del av
sommerhalvåret, sier Trond Evald Hansen. Turistforeningen melder om mange folk
i fjellet, og reiselivsorganisasjonene har lenge meldt om høy trafikk av
utlendinger til Norge.
Mange nordmenn bruker hjemlandet som ferieland til
fordel for å reise til sydlige strøk. Mange av sportsbutikkene melder om
interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur.
Løpsbølgen, lek og vannsport motiverer nordmenn til å holde seg i form når forholdene
ligger til rette.
Sen påske
- For vår del hadde vi en liten vekst i 1. kvartal, og hele
10 prosent i andre. Totalt er vi dermed 5,5 prosent opp i første halvår, sier Gisle Juel Daviknes, daglig leder i Stadion-kjeden.
Daviknes forklarer noe av den positive utviklingen med at
påsken kom i andre kvartal i år.
- At påsken kom i andre kvartal i år, utgjør en forskjell. God tilflyt av nye
butikker står bak mye av veksten, men ser vi på «like-for-like, er vi faktisk
opp 2 prosent i 2. kvartal. Sammenlignet med bransjetotalen må vi si oss
fornøyd med det, men vi skulle selvfølgelig gjerne sett sterkere tall for oss
alle, sier han.
Nye
salgskanaler
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i
sportsbransjen. For bare noen år siden sto sportskjedene for 90 prosent av
omsetningen til sluttbruker mens 10 prosent kom fra sportsbutikker som sto
utenfor sportskjedene. Både norske og utenlandske internettaktører uten
fysiske butikker-, outletmarkedet-, leverandører med egne merkevarer-, og varehus med bredt vareutvalg som blant annet Biltema og Europris, når sportskunden i mye
større grad.
Nyere beregninger viser at sportskjedene nå står for ca. 70 prosent,
mens andre salgskanaler står for de resterende 30 prosentene av salg av
sportsutstyr i Norge.
Omsetning per kvartal i sportskjedene:
Det er de åtte
sportskjedene Intersport, G-Sport, MX-Sport, Coop, XXL, Sport1, Stadion og
Sport Norge, som rapporterer sin netto omsetning per kvartal til Norsk
Sportsbransjeforening.
SE KVARTALSTALLENE for Sportskjedene her