Salget av sportssko fortsetter å øke
Publisert: 04.08.2017
Forfatter: Morten Dahl
SPORTSSKO: Sportsskosalget på verdensbasis er svært godt for tiden og gjør at det totale sportsutstyrsmarkedet også øker. ILLUSTRASJONSFOTO
Det er salget av sportssko som bidrar til økningen av sportsutstyr i fjor. Sportsskomarkedet gikk opp med 8,5 prosent på verdensbasis i fjor, mens sportsbekledning hadde en økning på beskjedne 1,4 prosent.
Sporting Goods Intelligence (SGI) skriver at uten den gode veksten i salget av sportssko, ville totalsalget for sportsutstyr i fjor vært relativt flatt, spesielt i USA. Det økte fokuset på lifestyle-segmentet generelt innen sportsskomarkedet gjør at Nike taper noe terreng i markedsandel for første gang på mange år.
adidas øker
Den amerikanske swooshen faller til 38,3 prosents markedsandel på verdensbasis, mens adidas øker sin andel med 2 prosentpoeng og ender på 19,3 prosent. I 2015 lå VF Corp og New Balance på tredjeplass, men Skechers har tatt over den posisjon nå med en økning på 6,1 prosent i fjor.
Nord-Amerika og Europa har vært de største skomarkedene i en årrekke, og er det fortsatt. Men SGI skriver at Asia/Stillehavsregionen trolig vil bli størst om noen år. I dag har denne regionen 22 prosent av markedet, mot Nord -Amrikas 39 prosent og Europas 25 prosent.
Under Armour økte mest på sportsbekledning
På sportsbekledning befester de etablerte merkevarene Nike, adidas, Under Armour og Puma sine posisjoner som de sterkeste på verdensbasis i fjor. Førstnevnte er fortsatt størst, og beholder denne posisjonen fordi man på hjemmebane har en dominerende markedsandel på 13,4 prosent. Men adidas tar et jafs innpå swooshen totalt sett, mens Under Armour er den merkevaren som øker mest innen sportsbekledning, med en økning på 15,4 prosent i fjor.