Verdens 17. mest verdifulle merkevare
Publisert: 09.10.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Nikes hovedkontor i Oregon, USA. Foto: Nike.
Både Nike og Adidas rykker oppover på den årlige rangeringen av de 100 mest verdifulle og anerkjente merkevarene i verden.
Hvert
år slipper Interbrand oversikten over verdens 100 mest verdifulle merker. På
toppen av listen troner, ikke overraskende, giganter som Apple, Google og
Amazon, men også sportsbransjen er representert på listen med to av sine
sterkeste merkevarer.
Blant
de 50 mest verdifulle merkevarene i verden finner vi Nike på 17. plass og Adidas
på 50. plass. Adidas har vokst med 17 prosent per år de siste to årene og Nike
gikk fra 18. plass i fjor, med en vekst på 8 prosent, til 17. plass i år
med en årlig vekst på 11 prosent.
Nike
troner på toppen listen enten man sorterer etter klesmerker eller
sportsartikler, men legger man til detaljhandel er Amazon den klare vinneren.
Giganten ligger på 3. plass med en vekst i år på 56 prosent. Nylig passerte Amazon 1000 milliarder dollar i markedsverdi
på børsen, noe som tilsvarer over 8000 milliarder kroner.