Norske nettbutikker har mye å lære
Publisert: 13.06.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
8 av 10 blant de yngste nettkundene, forlater fulle handlevogner ofte eller av og til når de kommer til kassen.
Hele 6 av 10 nordmenn forlater ofte handlekurven med varer i nettbutikkens kasse. Løsninger som ikke løpende oppdaterer totalsummen fører ofte til avbrutte kjøp.
– Mange norske nettbutikker har fremdeles mye å lære av sine
utenlandske konkurrenter når det gjelder å tilby problemfri netthandel. Den
høye andelen som ikke fullfører kjøpet viser at mange butikker ikke har gode
nok løsninger for løpende å oppdatere totalsummen. Dette er helt grunnleggende
faktorer som må på plass i enhver nettbutikk, sier markedsdirektør i Klarna
Norge, Thomas Elvestad.
Klarna har gjennomført en undersøkelse blant mer enn 1000
nordmenn som viser at hele 62 prosent ofte eller av og til forlater en full
handlekurv i kassen. 42 prosent av disse fordi totalsummen ble for høy, 28
prosent gjennomfører ikke kjøpet fordi det påløper gebyrer på kjøpet, mens 22
prosent sier de forlot handlevognen fordi nettbutikken ikke tilbød deres
foretrukne betalingsmåte.
Unge kunder etterlater ofte full handlekurv
Blant de yngre kjøperne mellom 18 og 29 år, forlater hele 8
av 10 handlevognen ofte eller av og til full i kassen.
– Vi ser en klar tendens, spesielt blant de yngre kjøperne
at de forventer enkle, fleksible og oversiktlige betalingsløsninger. De ønsker,
i likhet med nettbutikkene, å gjennomføre kjøpene de allerede har lagt i
handlevognen. Slik det er i mange nettbutikker i dag taper både kunden på lite
forbrukervennlige kasseløsninger og butikkene taper salg, sier Elvestad.
Avbryter fordi det går for tregt
Hele 14 prosent av de spurte avbrøt kjøpet i kassen rett og
slett fordi det tok for lang tid.
Klarnas bidrag til å forenkle handleopplevelse i kasseløsningen,
er å gi kunden mulighet til å velge fraktaktører i selve kjøpsprosessen.