Norrøna åpner egen butikk i New York
Publisert: 03.12.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Butikken har adresse 67 Greene Street, og Norrøna Flaggskip store New York City vil være åpen syv dager i uken fra 6 desember 2019.
Norrøna åpner sitt eget flaggskip midt i New Yorks smørøye, i Soho på Manhattan. 6. desember klippes snoren til 67 Greene Street, Norrønas tredje fullsortimentsbutikk, etter Oslo og Stockholm.
I dag har Norrøna 24 egne
merkevarebutikker i forskjellige størrelser rundt om i verden. Produsenten bygget seg opp til å bli en sterk merkevare
i det skandinaviske og europeiske markedet gjennom de siste 90 årene. Nå har de
i tillegg begynt å importere til USA.
Hva er grunnen til at Norrøna velger å åpne i New York nå?
-Den Nordøstre
delen av USA er en av de regionene vi strategisk har valgt å fokusere
på. Det er et marked som har forholdsvis sterk kjøpekraft, samtidig mange
aktive mennesker som representerer målgruppen vi retter oss mot. Vermont, New
York State og New England området har et flertall skidestinasjoner. De har
en friluftslivstradisjon og vi opplever en økende interesse
for våre produkter. New York isolert sett har åpenbart også et
internasjonalt publikum vi får muligheten til å bli bedre kjent med.
Lokasjonen er god, midt i Soho og det er heller ikke til å stikke under en
stol at vi har solid oversikt over trafikk og interesse fra distriktet gjennom
våre egne digitale systemer. Disse faktorene har i sin helhet vært viktige underveis
i beslutningsprosessen, sier Salgsdirektør i Norrøna, Gaute Fonkalsrud.
Vi
følger en strategi som ble nedfestet for noen år siden hvorav vi under
inneværende periode skal ha egen butikkdrift etablert i det amerikanske
markedet. Nå kom vi over et bra lokale til en fornuftig pris, derav valg av
tidspunkt.
Butikken har
adresse 67 Greene Street, og Norrøna Flaggskip store New York City vil være åpen
syv dager i uken fra 6 desember 2019. Her vil man i all hovedsak finne
de samme varene som i Norge.
-Vi vil gjøre lokale tilpasninger når det kommer til det
aktive sortimentet vi har i butikken. Vi har en lang og stolt historie vi
ønsker å fortelle utover det å skape en atmosfære som gjør at folk kanskje
kommer innom for å få reiseråd om Norge, utstyrstips eller en god kaffe i
butikkens lounge. Vi håper å kunne skape en fin harmoni mellom kommersielle og sosiale
relasjoner, sier Fonkalsrud.
Hvilke
salgskanaler har vært de største for Norrøna inn i det amerikanske markedet?
-Engros har vært og vil fremdeles være den viktigste
salgskanalen. Vi har siden vi startet med salg til USA hatt ambisjonen om å
sikre bærekraften for merkevaren på lang sikt gjennom et robust forhandlernettverk.
Vi er avhengige av gode partnerskap med forhandlere som strategisk passer for å
kunne lykkes. Dette arbeidet tar tid, bygger på at vi deler samme verdisyn og
har et felles ønske om å vinne sammen. Vi forplikter oss til langsiktighet
overfor forhandlerne når vi etablerer egne butikker og lokale team i USA. Det
er både stor risiko, samt finansielle forpliktelser knyttet til dette som våre
partnere forstår. Vi er ikke her for å konkurrere, snarere for å forsterke,
sier han.
Det er forøvrig klart at vi gjennom egen butikkdrift og
e-handel forventer å se en vekst også i disse kanalene, men majoriteten av
omsetningen skal fortsatt komme fra wholesale.
Norrøna er allerede tilstede på Manhattan i den store
sportsbutikken Paragon Sport. Vil dere fortsette det samarbeidet?
-Definitivt. Paragon er en veldig viktig partner. Butikken er
en institusjon og vi ser flere synergier vi kan trekke på fremover. New York er
stor, og det er ofte en fordel å ha synlighet på flere steder innenfor et
begrenset geografisk område. Paragon har hele tiden vært positive til våre
planer og når vi besluttet oss for NYC og Soho ser de som oss flere fordeler
knyttet til at vi gjør merkevaren mer synlig gjennom et bredere sortiment.