Nike slutter å selge varer gjennom Amazon
Publisert: 17.11.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
PÅ EGNE BEN. Nike avslutter samarbeidet med Amazon. Nå er det DTC som gjelder.
Nikes beslutning om å slutte å selge varer til Amazon er bare "toppen av isfjellet" av merkevarer som velger å gå direkte til forbrukerne, sa Tim Armstrong, på CNBC fredag.
Nikes beslutning om å slutte og selge varer til Amazon
er starten på en voksende trend der merkevarer velger å selge direkte til forbrukerne,
sier Tim Armstrong, ex-CEO av AOL. Nike bekreftet denne uken at deres pilot program,
som gikk ut på å selge et begrenset produktsortiment til Amazon i bytte for bedre
merkevarebeskyttelse på nettstedet, er avsluttet.
Hvis merkevarer
har muligheten til å selge direkte, kommer de til å selge direkte, sier
Armstrong, tidligere administrerende direktør i AOL og ex-Google Ad Chief. Den
største frykten for de fleste merkevarer i samarbeide med Amazon, er faren for
å miste kontroll over hvordan de er representert på nettstedet.
Tidligere
denne uken bekreftet Nike at et pilotprogram de lansert i 2017 er avsluttet.
Programmet gikk ut på å selge et begrenset produktsortiment til Amazon, i bytte
for strengere overvåking av Nike-merkevaren på plattformen.
Nike sier selskapet
har skiftet fokus i sin direkte-til-forbruker virksomhet, som bringer inn ca.
30 prosent av det årlige salget. I sitt siste regnskapsår utgjorde Nikes direkte-til-forbruker salg 11
800 000 000 dollar.
-Flyttingen
viser oss at sterke merkevarer innser at trafikken drevet til deres eget
nettsted (for eksempel NIKE.com) er selvdrevet, mer lønnsomt, og faktisk styrker
merkevaren. Mens trafikken og inntektene drevet fra Amazon.com er mindre
lønnsomme, og styrker heller ikke merkevaren i samme grad, ifølge analytiker Randy
Konik, fra Jefferies.
Avslutter
salget på Amazon, men dobler på Tmall
Nike ha valgt
å avslutte sitt partnerskap med Amazon, men avtaler med lokale nettbutikker er
helt avgjørende for å nå ut med merkevarer i Kina.
Bare en dag
før Nike annonserte at det ikke lenger vil selge direkte på
Amazon, solgte merket varer for over 1 000 000 000 CNY (142 000 000 USD) under
Tmalls nettshopping-extravaganza, Singles Day. I løpet av ett minutt og 45
sekunder hadde Nike solgt for de første hundre millioner CNY. Merkevaren økte sortimentet
i opptakten til Singles Day med 23 prosent fra året før og kunne tilby over 2200
unike produkter.