Nansen og snupunktet er blitt ny merkevare
Publisert: 07.03.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Bak den ambisiøse satsingen står Martin Aaserud, som åpnet nett- og den fysiske butikken i januar i år.
I 1895 forsøkte Fridtjof Nansen og Hjalmar Johansen å nå Nordpolen som de første i verden, men de måtte snu på 86° 14'N. Nå har polfareren og snupunktet gitt navn til en helt ny satsing. Butikken heter Nansensport og merket, 86° 14'N.
-Ambisjonen
vår er å bli sett på som eksperter innen visse elementer. Vi har for eksempel
lagt mye tid og penger i jakker, sier Martin Aaserud, som er daglig leder i
firmaet Nicolai Nansen as.
Aktive eiere
På eiersiden
står far og forretningsmannen Arnt Aaserud og oldebarnet til Fridtjof Nansen,
Nicolai Nansen. Arnt Aaserud stiller med over 40 års erfaring i bransjen. Nicolai
Nansen stiller med eventyrlyst og ekspedisjonserfaring.
Vil bygge
kjennskap
17. januar
åpnet Martin Aaserud dørene til butikken som ligger på Lierstranda, og så langt
er han veldig fornøyd med responsen.
-Vi skiller
oss litt ut med den kvaliteten vi tilbyr til en svært fornuftig pris. Vi har håndplukket våre fabrikker og uten
fordyrende mellomledd, kan vi tilby friluftsbekledning i høy kvalitet til
folkelige priser, sier Aaserud.
Nansen Sport
har allerede 50 – 60 forskjellige ulike produkter til ulike formål i butikken
sin, og disse har de fått produsert selv på ulike fabrikker i hele verden.
Martin Aaserud legger ikke skjul på at dette ikke hadde vært mulig uten farens
hjelp.
-Med min fars
lange fartstid i bransjen satt han på et godt kontaktnett. Selv om det var et
par år siden, og ikke alle var dagsaktuelle, så har vi nøsta opp og funnet fram
til de vi ville samarbeide med.
Erfaringsbasert
Martin
Aaserud står ikke bare for den daglige driften, men er også involvert hele
designprosessen.
- Det er
veldig gøy å se ting fra tegnebrettet ut i livet. Det er primært meg og min far
som designer, men vi har også gått gjennom en agent i tillegg til Nicolai
Nansen og andre friluftsentusiasters innspill.
Martin
Aaserud har studert markedsføring, men produktkunnskapen kommer hovedsakelig
fra mange år i butikk i klesbransjen. Sammen med faren stiller de med bred
kompetanse innenfor dette segmentet.
- Jeg har
vært litt ute i skog og mark, men ikke like mye som Nicolai Nansen, sier han
beskjedent, for der har eventyrlysten tydelig vis gått i arv.
-Nicolai
Nansen er til daglig med på eiersiden og kommer med innspill, men er jo litt
mer som sin oldefar. Akkurat nå for eksempel, er han på oppdagelsesferd i
Argentina, i Patagonia, og blant annet tester ut klær.
Nicolai Nansen (t.h) går i oldefars fotspor, her sammen med Harald Rønneberg på ekspedisjon over Grønland. Foto: Privat.
Nettet
overtar
Når Martin
Aaserud åpnet Nansen Sport var det med full satsing på både nett- og
butikksalg. Hvordan, og hvor raskt salget vil utvikle seg i de ulike kanalene vil vise seg. Men han regner med at driften vil gli over til å bli mer nettbasert
på sikt.
- Etterhvert
som vi blir mer kjent, vil nettet overta og butikken fungere mer som et
showroom.
Ikke
interessert i kjeder
Aaserud har
ingen ønsker om å få varene inn i de store sportskjedene.
-Skulle vi
komme inn andre steder, så må det bli i enkeltstående sportsbutikker som har
muligheten til å ta inn det de vil selv. Vi har jo tenkt at produktene kunne
passe i en lokal sportsbutikk.
Manuell
logistikk
Nansen Sport
lagerfører alle varene de selger og Aaserud forteller at farens kunnskap og
hjelp har vært helt uvurderlig for å dra dette i gang. Det store lageret ligger
vegg-i-vegg med butikken, og er et manuelt plukklager som de drifter selv.
-Når det
kommer inn en ordre pakker vi og sender ut samme dag eller dagen etter, med
mindre bestillingen kommer inn på lørdag etter klokken 15. Da blir det ikke før
på mandag.
Forsiktig
optimist
-Vi åpnet
litt senere enn planlagt, og ser vi for oss at dette året vil gå med til å bli
kjent. Derfor vil nok 2020 bli å regne som første ordentlige driftsåret.
Det er tøffe
tider, men innenfor detaljhandel
og nisjer er det også muligheter. Målet er å
posisjonere oss her gjennom friluftsbekledning med et unikt design, klassiske
snitt og innovative løsninger til folkelige priser, sier Aaserud.