Icebug er blitt klimapositive
Publisert: 26.06.2019
Forfatter: Birgitte S.Skjerven
Svenske Icebug er verdens første klimapositive produsent av outdoorsko. Initiativet løftes fram av FN.
– Vi er ikke perfekte,
men klimakrisen kan ikke vente på det. Vi må handle nå, sier Icebugs sjef
David Ekelund.
Det svenske skofirmaet
Icebug har siden de startet i 2001 vokst til å bli en markant produsent av
sko med grep for å kunne være ute når det er glatt. Icebug har lenge
arbeidet med å redusere sine utslipp, og etter forrige sommer lovet
firmaet at de skulle bli klimapositive i 2020. Siden da har dette hatt
største prioritet for selskapet som har lykkes med å bli klimapositive
allerede nå.
– Når vi bestemte oss
visste vi ikke hva vi gav oss inn på. Vi visste ikke om det ville koste 2
kroner eller 200 kroner per sko, men bare kjente at vi måtte gjøre dette
for å ta vårt ansvar, sier Ekelund.
Produsenten hadde
allerede kommet langt i arbeidet med bærekraft da de satte seg sitt mål.
Det lettet arbeidet, men Eklund mener likevel det var enklere for dem å
bli klimapositive enn han hadde trodd.
Det å være klimapositiv
innebærer å følge initiativet Climate Neutrale Now. Det er lansert av FN
og består av tre enkle steg:
- Mål firmaets totale
utslipp av drivhusgasser, inkludert produksjon, drift og transport.
- Arbeid aktivt for å
redusere utslippene så langt det er mulig.
- Kompenser årlig for de
utslippene som ikke kan unngås, gjennom å investere i prosjekt som
reduserer drivhusgasser og er sertifisert av FN.
For Icebug har den
største utfordringen vært å måle utslippene fra produksjonen. Icebug har
ikke de eksakte tallene enda, derimot finnes det en god beregning. Icebug
velger derfor å forholde seg til den, etter som de med sikkerhet vet at de
forårsaker utslipp. For å være på den sikre siden overkompenserer Icebug
også med 30 prosent mer enn de beregnede utslippene, noe som gjør at
firmaet er klimapositivt. Initiativet løftes nå fram av FN.
–Gjennom denne typen innsats,
det vil si å redusere egne utslipp og hjelpe andre å redusere sine, kan
vi øke tempoet i Parisavtalens mål om et klimanøytralt samfunn, sier
Niclas Svenningsen, ansvarlig for Global Climate Action hos FN Climate
Change.
David Ekelund håper
initiativet kan motivere og engasjere andre i bransjen til å gjøre det
samme.
– Vi gjør ikke dette
for å se bra ut, understreker han. Vi har fremdeles mye igjen når det
gjelder å redusere våre utslipp enda mer og annet bærekraftarbeid. Det å
kompensere er ikke noe frikort for å kunne fortsette som man alltid har
gjort. Vi vil nå maksimal effekt og det klarer vi bare om andre gjør det
samme som oss.