Historiefortelling på høyt nivå
Publisert: 15.02.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Erik Friis, salgssjef i Amundsen Sports, har åpnet midlertidig butikk i samarbeide med Anton Sport og kjøpesenteret CC-Vest. Foto: Birgitte S. Skjerven.
Filmen "Amundsen" om polfarer Roald Amundsens liv hadde premiere 15. februar. Jørgen Amundsen og Erik Friis, barndomsvennene og grunnleggerne av Amundsen Sports, kunne antagelig ikke fått bedre hjelp til å fortelle historien om inspirasjonskilden sin.
Det er ikke hver dag en ganske liten norsk utstyrsprodusent opplever
at helt andre krefter enn dem selv, bruker over 73 millioner kroner på å
fortelle bakgrunnshistorien til forretningskonseptet.
Hvilken effekt dette vil har for salget av Amundsen Sports-produkter
fremover vil vise seg, men historien om produktenes opphav blir i hvert fall
lettere å fortelle.
Utstyrsprodusenten har ikke hatt noe med selve filmproduksjonen å
gjøre, og er heller ingen sponsor. Men Jørgen Amundsen som er etterkommer av
polfareren har hjulpet film-reacherserne med historisk bildemateriale. Og det
var gjennom denne prosessen at de bestemte seg for å sette den grovstrikkede
ullgenseren med den store brystlommen som ble laget til filmen, i kommersiell produksjon.
-Vi hadde ingen mulighet til å bidra som
sponsorer, så vårt bidrag ble å produsere 100 ullgensere og gi til alle i film-crewet,
forteller Friis.
Eget stunt
I tillegg til mediaoppmerksomheten i forbindelse med norgespremieren
denne uken, er Amundsen Sport invitert inn i pop-up-lokalet Spiren, som er eiet
av kjøpesenteret CC-Vest i Oslo. Det har gitt dem førsteklasses oppmerksomhet i
Oslos nest største kjøpesenter målt i omsetning. En litt mer diskret
filmpromotering fra deres side var å legge en premiere-billett i brystlommen på
genseren til de første kundene.
Gode tall
Tallene tyder på at den unge norske utstyrsprodusenten har truffet
godt med produktene sine. 2018
ble det beste året noen sinne for Amundsen Sports
as, og bare i løpet av de siste to årene har de doblet omsetningen.
Amundsen Sport ble etablert i 2009 av industridesigner Jørgen Amundsen,
etterkommer av Roald Amundsen, og hans barndomsvenn Erik Friis.
Fra filmen "Amundsen". Flagget er levert av Oslo Flaggfabrikk.