God kvalitet på de skitesterne på On Snow
Publisert: 08.03.2018
Forfatter: Morten Dahl
SKRU BINDINGER: Det er dette mye av On Snow dreier seg om for utstillerne. Skru bindinger slik at skitesterne får prøvd skiene deres. FOTO: MORTEN DAHL
Årets On Snow samlet 24 utstillere og om lag 150 besøkende – det er 40 færre enn året før. Likevel sier flere av utstillerne at de var fornøyd med årets On Snow.
- Vi skulle gjerne ønsket oss flere besøkende enn de 150 som registrerte seg. De siste årene har vi vært oppe i nærmere 200 besøkende, og det er et tall vi gjerne skulle tangert denne gang også, men mitt inntrykk er at mange av leverandørene syntes årets On Snow var et godt arrangement, sier Ole Petter Bratlie, som er hovedansvarlig for On Snow.
MANGE UTSTILLERE: I alt deltok 24 utstillere på On Snow. FOTO: MORTEN DAHL
Viktig i endringstider
Han mener at arrangementet på Geilo er svært viktig i disse tider hvor bransjen er i sterk endring, og der kunnskap og kompetanse blir et stadig viktigere element for å lykkes.
- Når dette er sagt er tilbakemeldingen fra utstillerne at de som testet ski denne gang var profesjonelle og gjorde gode testinger av skiene og annet utstyr, sier Bratlie videre, men legger til at On Snow som arrangement hadde fortjent flere besøkende.
- Vi kommer til å jobbe ekstra mye med leverandørene foran neste års arrangement for at disse igjen kan pushe sine kunder til å komme til On Snow. On Snow er et svært godt arrangement for å tilegne seg god kunnskap om det som testes, sier Bratlie.
Han sier at Norspo AS, som arrangerer On Snow, også i framtiden vil ha tett kontakt med kjedene for å få en sterkere relasjon til disse i forbindelse med arrangementet. Han understreker også at Geilo som teststed er svært godt: Gode bakker med høy turnover på skiene, en godt egnet arena og et hotell som stadig blir utbedret og større.
GOD KVALITET: Det var god kvalitet på de som testet ski, mener utstillerne. FOTO: MORTEN DAHL
Populær bar-mingling
Tradisjonen tro var det bransjemiddag på søndag kveld, og dette ble en suksess. Også minglingen i baren i forkant av middagen med en gratis øl og gratis kake (On Snows 20-årsjubileumskake) var en suksess, og samlet mer enn 100 deltakere.
- Det er også verd å merke seg at deltakelsen i årets NM for butikkansatte samlet rekordstor deltakelse med 20 deltakere til sammen.
Finor fornøyd
Ole Henrik Robarth fra Finor var mer fornøyd med årets On Snow enn på lenge.
- Totalt sett hadde vi mye mer besøk enn tidligere, så for Finor sin del var dette veldig bra. Når det er sagt er det absolutt ikke nok butikker, det skulle vært 100 flere butikker, minimum. Inklusive Gresvig- og Sport1-butikker, sier Robarth. Han mener kvaliteten på testerne var god.
- Hvordan skal man få flere besøkende til On Snow?
- Leverandørene må være flinkere til å pushe butikkene pluss at Norspo må gå hardere på kjedene, svarer han.
Må samle seg om On Snow
- Det er viktig at flest mulig samler seg om On Snow som en effektiv test-/prøve-plattform og at flere innsalgsmesser på hardvare legges til Geilo i samme periode. Min oppfatning er at Geilo pr. i dag er totalt sett det beste alternativet på gjennomføring, sier alpin smøreansvarlig i Swix, Paul Aunaas. Han mener, som tidligere år, at dette er en god arena for test og formidling av Swix’ alpinprodukter i forkant av innsalgsmessene. Både på voks, tilbehør og staver.
NORSPO-PØLSA er som alltid populær på On Snow. FOTO: MORTEN DAHL
- I tillegg har jeg en mulighet til å ha korte butikk-kurs som omhandler hvordan man kan jobbe med tilbehørsprodukter i salgsprosessen. Ikke bare på det produktfaglige. Det er alltid et ønske om flere butikker og butikkselgere. Det har On Snow fortjent. En av årsakene til et variert antall deltagere kan være at skileverandørene kjører mer egne tester og opplæring på mer lokalt plan. Både med butikker og kjeder, sier Aunaas.
- Hvordan var kvaliteten på testerne?
- Mitt inntrykk er at det fra år til år er en hard kjerne av gode fagbutikker og butikkselgere som brenner for alpinkategorien. Disse holder et høyt nivå. I tillegg er det flere som har et ulikt ferdighetsnivå og en ulik tilnærming til prøving og testing. De skiene som de har godfølelse på og som kommer i butikksortimentet blir også ofte favorittene i salgsprosessen neste sesong, svarer Paul Aunaas fra Swix Sport.
MANGE MINGLET: Mer enn 100 personer fra bransjen deltok på minglingen i baren på søndag kveld. FOTO: OLE PETTER BRATLIE
Ikke nok butikker
Daglig leder i Brown Couch, Jens Aabech, er ok fornøyd med On Snow i forhold til forventningene.
- Vi traff de kundene vi hadde avtalt å treffe der, og de fleste av de fikk testet det vi ønsket at de skulle teste. Men det er ikke nok butikker som kommer for å teste. Dette virker som er sterkt underprioritert for mange forhandlere. Hvorfor skal jeg ikke spekulere i. Alle har nok sin grunn, sier Aabech. Han mener det er gjennomgående god kvalitet på testerne.
- Det kunne kanskje vært tilrettelagt bedre med informasjon fra Norspo om hva en tester bør se etter, hvilke ski testeren bør teste i forhold til egne ferdigheter, da de som ikke er så drevne på ski kanskje ville hatt mer igjen for det. Men overordnet er det mange gode skikjørere ute i butikkene som tester ski denne helgen.
JUBILEUMSKAKE: On Snow ble arrangert for 20. gang, og det vanket derfor kake. FOTO: OLE PETTER BRATLIE
GUTTA: NM for butikkansatte samlet mange denne gang. I herreklassen stakk Knut Løkken fra Sport 1 Hafjell av med seieren. FOTO: MORTEN DAHL
JENTENE: I klassen for damer var det Maren B. Smestad som vant. Hun kom - i likhet med alle de andre som deltok i denne klassen - fra Oslo Sportslager. FOTO: MORTEN DAHL