God aksjevekst for sportsbransjen på børsene
Publisert: 26.01.2018
Forfatter: Morten Dahl
GODT PÅ BØRS: 2017 ble et godt år for internasjonal sportsbransje på verdens børser. ILLUSTRASJONSFOTO
Etter et relativt flatt aksjekursmarked for internasjonal sportsbransje i 2016, økte bransjens aksjer på verdens børser med 19,3 prosent i fjor.
Det viser Sporting Goods Intelligences (SGI) oversikt over aksjemarkedet for sportsbransjen på verdensbasis for 2017. Dette er i tråd med hva det generelle aksjemarkedet viste i fjor. Blant de 81 største selskapene på verdens børser fra internasjonal sportsbransje var det en økning på 12,4 prosent i dollar, noe som betyr 362,3 milliarder dollar. Det amerikanske aksjemarkedet for kjente sportsmerker, økte med 19,5 prosent.
SOLID: Nike er fortsatt solid på børs.
Nike svært solid
Flere store amerikanske sportsaktører som Under Armour, Foot Locker og Dick’s Sporting Goods har slitt i 2017, og det gjør seg utslag også i aksje-statitiskken for 2017. På den annen side har Nike og VF Corp gjort det svært godt.
Det er fortsatt de største sportsutstyrsprodusentene som gjør det best på verdens børser. De 10 på topp økte med 24,3 prosent. Nike representerer nå 29 prosent av aksjemarkedet blant sportsaktørene på verdensbasis – noe som er opp fra 25 prosent året før. Dette bidrar mye til at bransjen gjør det så bra på aksjemarkedet.
adidas også bra
Den andre store i internasjonal sportsbransje, adidas, gjør det også skarpt på børene. Verdien på aksjene for adidas-gruppen vokste med 12,6 prosent i 2017. adidas er nå verd om lag tre ganger mer enn i 2015.
Eneste norske aktør som er med på SGIs Topp 81-liste over de største på aksjemarkedet i 2017, er XXL. Kjeden havner på 34.-plass.