Året ble bra for mange i sportsbransjen
Publisert: 06.08.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Flere internasjonalt store merkevarer med produkter innen hardvaresegmentet opplevde et bedre 2018, sammenlignet med året før.
Etter et moderat 2016 med en vekst på 1,4 prosent og 0,2 prosent
i 2017, opplevde sportsbransjens ledende verdensomspennende merkevarer en vekst
på engrosnivå på 3 prosent i 2018. Veksten tilsvarer omlag 80 milliarder amerikanske
dollar.
Utviklingen i hardvaresalget
Tallene baserer seg på en årlig undersøkelse Sporting Goods
Intelligence (SGI) gjennomfører blant et representativt utvalg av de største
leverandørene innen ulike segmenter i markedet. Tallene baserer seg kun på salget
av hardvare, så langt det har latt seg gjøre å skille dette ut som egen
kategori hos leverandørene.
Sportsutstyrsleverandørene vokste med 1,4 prosent i USA tilsvarende
34,5 milliarder dollar, mens veksten økte 4,6 prosent tilsvarende 45,5
milliarder dollar i resten av verden. Omregningen til dollar er basert på en
gjennomsnittlig beregning av de lokale valutakursene gjennom året, et beregningsgrunnlag
utregnet av OECD. Det var en nokså flat utvikling i de lokale valutaene, mens euroen
økte med ca. 5 prosent mot dollaren siste året.
Løftet av snørik vinter
Leverandørene som har spesialisert seg på vintersport, golf
og sykling var av vinnerne. En usedvanlig snørik vinter hjalp til å løfte salget
for 2018 med 10 prosent. Blant de leverandørene som solgte tennisutstyr avsluttet
mange året med en relativt flat til en noe svakere utvikling på verdensbasis.
Golf økte med rundt 10 prosent, med Gallaway og Acushnet som
de største vinnerne. Dette forklares med lansering av nye innovative produkter
og at Nike har trukket seg ut av hardvaresegmentet innen golf.
El-sykkelsalget øker i alle land
Ni selskaper innen sykkelmarkedet, en gruppe som
representerer 28,6 prosent av de største merkevarene, rapporterte om en sammenlagt
økning i salget på 7,3 prosent. Mye av årsaken til denne salgsøkningen kommer
på grunn av den økte etterspørselen etter el-sykler og high-end komponenter.
Oppbremsing i salg av friluftsutstyr
Fitness selskaper hadde en solid økning på 4,5 prosent, ledet
an av Johnson Health Tech og Technogym.
14,2 prosent økning for Garmins frilufts og fitness-segment,
mens GoPro og Fitbit går noe tilbake.
Selskaper som i hovedsak leverer innen friluftsegmentet
opplevde en tilbakegang på ca. 4 prosent. Friluft er den nest største
kategorien etter sykkel i sportsutstyrssektoren, med en andel av hardvaremarkedet
på 21 prosent, ifølge SGIs estimater.
Europien Outdoor Group bekrefter overfor SGI at salget innen
friluftsegmentet går noe tilbake i Europa, mer enn både sko og bekledning.
Fitness, golf og lagsport utgjør ca. 10 prosent av utstyrsmakedet. Vintersport
representerer kun rundt 2 prosent av markedet.
Lettere å
selge klær og sko
Ut fra SGI
Europas analyser gjør sko, bekledning og tekstil det langt bedre enn hardvaresegmentet
i sportsbransjen. De mener også det er en av grunnene til at selskaper som
Rossignol, Amer Sports, Callaway og Acushnet investerer i merkevarer innen tekstil
og sko.
En forklaring
på denne utviklingen er at klær og sko har en enklere vei inn til mote og livsstilsegmentet,
et marked med muligheter for høyere marginer.
En annen forklaring
er de siste årenes voldsomme tilbakegangen av fysiske utsalgssteder, noe som
igjen gjør det vanskelig å få vist og demonstrert hardvareproduktene for sluttbrukerne
og markedet generelt.
Det har også vist
seg enklere for mange å etablere direkte-til-forbruker-salgskanaler for
tekstiler og sko, enn teknisk avanserte hardvare.