Anta har kontroll på Amer
Publisert: 14.03.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Nye merkevarer på full fart inn i Antas portefølje. Oppkjøpet vil gi selskapet en mye større global eksponering og innflytelse.
Denne uken ble det kjent at partene er enige. Nå gjenstår det for Mascot Bidco Oy-konsortiet å få kjøpt opp de resterende ca. 5 prosent av aksjene før full overtagelse av Amer i boks.
Konsortiet representerer den kinesiske sportsklær giganten Anta
Sports Products, som dermed tar et stort skritt inn i vintersportsmarkedets
verden.
Så langt er ca. 94,98 prosent av alle aksjene og stemmene i
Amer Sports nå i Antas eie. Selskapet oppfylte alle vilkårene og betingelsene i
anbudet noe som gir det kinesiske selskapet en rett til å fullføre kjøpet.
"Fullføringen av handelen vil bli avgjort og vederlaget
som er tilbudt vil bli utbetalt til aksjonærene som har gyldig akseptert tilbudet
i samsvar med vilkårene og betingelsene i anbudet tilbudet på eller ca. 29 mars
2019," informerte Anta i en melding.
Minimumskravet i avtalen er satt til en pris per aksje på 40
euro, noe som verdsatte selskapet til over 4,7 milliarder euro.
Global eksponering
Amer eier vintersport og utendørsmerker som Atomic og
Salomon, i tillegg til de verdenskjente sportsmerkene Wilson, Arc ' Teryx, Suunto,
Peak Performance, Mavic, ENVE og Precor. Anta har flere kinesiske merker i sin
portefølje, i tillegg til Fila og Descente i det kinesiske markedet. Dette oppkjøpet
vil dermed gi Anta en mye større global eksponering og innflytelse.
Anta Sports Products Limited er en del av Mascot Bidco
Oy-konsortiet som i tillegg består av investeringsfondet FountainVest Partners,
kanadiske Anamered Investments og kinesisk Tencent. Anta har 58 prosent
eierskap i konsortiet.