Amazon og Alibaba suser videre
Publisert: 08.02.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Både amerikanske Amazon og kinesiske Alibaba etablerer seg med virksomheter i Europa.
Hva skjer med nettgigantene? Like etter at både Asos og Zalando slapp sine resultatvarsler, kom Alibaba og Amazon med uventede tall. De to store haiene i andedammen, som blant annet opererer stort i sportsbransjesegmentet, rapporterte nylig om høyere avkastning enn forventet, til tross for lavere salgstall enn forventet.
Amazons økte salget med 20 prosent til 72,4 milliarder
dollar i 4. kvartal, som ble avsluttet 31. desember. Dette var en økning på 21
prosent i lokal valuta. Dermed spratt hele selskapets netto fortjeneste opp 63
prosent, til 3 milliarder dollar. Men, aksjekursen sank med mer enn 5 prosent,
noe de forklarer med en nedjustert forventning til 1. kvartal på grunn av problemer
med markedet i India.
Fortsatt vekst
Den amerikanske giganten forventer en salgsøkning på 10 – 18
prosent i 1. kvartal, men valutaen vil redusere avkastningen med 2,1 prosent.
Det er også forventet et driftsresultat på mellom 2,3 milliarder
og 3,3 milliarder dollar for første kvartal. Til sammenligning var
driftsresultatet på 1,9 milliarder dollar samme periode i fjor.
Amazons netto inntekt for regnskapsåret 2018 landet på 10,1
milliarder dollar,en økning på hele 31 prosent fra foregående år.
Satser i Norge
Mye av veksten til Amazon kommer fra nye tjenester innen «Cloud
computing business», og i dette segmentet opplevde selskapet en inntektsøkning på
45 prosent.
Ifølge avisen E24 er det et slikt selskap Amazon etablerer i
Norge. Selskapet Amazon Web Services (AWS), leverer skytjenester til store
bedrifter verden over. Målet med etableringen av lokalkontor i Oslo, er å bli
Norges største leverandør av datasentre.
Selskapets drift i Norge omhandler i dag databehandling,
lagring, databaser, kunstig intelligens, IoT, maskinlæring, mobilitet og
serverløshet. Selskapet er allerede etablert både i Sverige, Danmark og Finland.
Omnikanal stunts i Europa
I julen lanserte Amazon seks fysiske pop-up-butikker i Europa, med
over 2000 utvalgte produkter i varesortimentet. I tillegg inviterte de kundene
sine til 136 ulike arrangementer og workshops i storbyene Amsterdam, London,
Madrid, Milan og Paris. Resultatet av denne satsingen har vi dessverre ikke oversikt over.
Alibabas salg påvirkes av handelskrigen
Alibaba Group Holdings inntektsøkning for 3. kvartal, som sluttet
31.desember, var den svakeste på fire år. Den viktigste årsaken var den svake
veksten i kinesisk økonomi, som igjen tilskrives handelskrigen med USA.
Økt salg, dårligere enn forventet
Den kinesiske nettgiganten økte salget med 41 prosent, mot samme
periode i fjor, og landet på 117.280 millioner Kinesiske Yuan Renminbi, tilsvarende
omtrent 17,5 milliarder dollar. Langt lavere enn markedet forventet.
Fråtsekalas
11. november sitter milliardene løst når Alibaba kjører sin «Singles
Day». Denne handledagen i 2018 genererte 30 milliarder dollar, noe som
viste seg å være den svakeste veksten siden denne snodige merkedagen for ugifte
unge voksne ble etablert for 10 år siden. Dette førte til at teknologigiganten
senket forventet inntekt med 4 til 6 prosent for inneværende år.
Men selskapets netto fortjeneste spratt uansett opp med 33
prosent, til ca. 4,6 milliarder dollar, over forventningene i markedet.
Inntektene fra kjernevirksomheten, netthandel, økte også med
40 prosent til ca. 4,6 milliarder dollar.
Opp i sky
Alibaba fortsetter en målrettet satsing utover netthandelsvirksomheten
for å nå nye kundegrupper. De investerer blant annet, i likhet med Amazon, tungt
i skytjenester, AI og digital underholdning. Områder de opplever betydelig vekst i.
Samlet sett økte driftsoverskuddet for Alibaba Group
Holdings med 13 prosent, til omtrent 608,5 millioner dollar.
En digital silkevei
I september kjøpte Alibaba seg inn i russiske Mail.ru med 48
prosent. Mail.ru er et selskap som kontrollerer flere sosiale nettverk i
Russland, i tillegg til det russisk telekomselskapet, Mega Fon.
Alibaba er allerede etablert i Russland gjennom Aliexpress, en
internasjonal nettbutikk som selger produkter fra Kina i andre land.
Den strategiske satsingeni Russland, er en del av Alibabas plan om å bygge seg
en digital silkevei gjennom Eurasia.